1918-ci
il may ayının 28-də Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaranması ilə Azərbaycanda
dövlətçiliyin yeni mərhələsi-demokratik idarəçilik ənənələrinin formalaşması
prosesi başlandı, bəşəri inkişafın yaratdığı mütərəqqi ictimai-siyasi görüşlərə
söykənən dövlətçilik ənənələrinin nəhəng Şərqdə təməli atıldı.
Şərqdə yaranan bu ilk respublika həm də milli mədəniyyətimizin üzərində
qurularaq, xalqımızın milli şüurunun inkişafını, milli varlığımızın qorunub
saxlanmasını öz siyasətində əsas məsələyə çevirdi.
Bu
il həmin tarixi hadisədən 100 il ötür. Bu baxımdan Azərbaycan dövlətçiliyi və
xalqı, ümumilikdə cəmiyyətimiz üçün 2018-ci il əlamətdar hadisələrlə zəngindir. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin, Qazax
Müəllimlər Seminariyasının və 1918-ci ildə əsası qoyulmuş bir sıra dövlət
orqanlarının, o cümlədən Azərbaycan Respublikası parlamentinin, ədliyyə,
prokurorluq, polis orqanlarının, həmçinin Silahlı Qüvvələrin yaradılmasının 100
illiyi tamam olur.
Dövlətimizin
başçısı İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə Azərbaycan dünya birliyinin
bərabərhüquqlu üzvü olmaqla sürətlə və dayanıqlı inkişaf edir. Azərbaycanın
dinamik inkişafı onu nəinki siyasi, həmçinin iqtisadi və mədəni cəhətdən həm
regional, həm də qlobal mərkəzə çevirir.
Qeyd
edildiyi kimi, Azərbaycanın dövlətçilik tarixinin ən şanlı səhifələrindən biri
- müsəlman Şərqində ilk demokratik respublika olan Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin 100 illik yubileyi dövlət səviyyəsində geniş şəkildə qeyd
edilir. Bu əlamətdar hadisə ilə bağlı Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyev tərəfindən "Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100 illik yubileyi
haqqında” və 2018-ci ilin Azərbaycan Respublikasında "Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti İli” elan edilməsi barədə müvafiq sərəncamlar imzalanmışdır.
Xalq Cümhuriyyəti yarandığı ilk dövrdən dövlət
mexanizmini sürətlə formalaşdırılmağa başladı. Cümhuriyyətin ilk parlamenti və
hökuməti yaradıldı. Eyni zamanda, yeni hüquq sisteminin formalaşdırılması
istiqamətində işlər aparılmış, dövlət qurumları qanunvericilik aktlarının
qəbulu və ictimai həyatın yeni normalara uyğun tənzimlənməsi ilə bağlı mühüm
tədbirlər həyata keçirə bildi. Bu istiqamətdə hökumətlə yanaşı, parlamentin
gördüyü işlər dövlətçiliyin möhkəmləndirilməsinə xidmət edirdi.
Hüquq sisteminin inkişafına verilən əhəmiyyətə
görədir ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaranması ilə bir ildə Ədliyyə
Nazirliyi də təsis edildi. 1918-ci ilin noyabr ayının 22-də isə Ədliyyə
Nazirliyinin funksiyalarını, fəaliyyət istiqamətlərini və səlahiyyətlərini
müəyyən edən mühüm akt-nazirliyin Əsasnaməsi təsdiq olundu. Beləliklə,
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qoyduğu təməl əsasında müasir dövlətçilik
ənənələrinə və konsepsiyasına söykənən Azərbaycan ədliyyəsinin tarixi yazılmağa
başlandı. Xəlil bəy Xasməmmədov da ilk ədliyyə naziri təyin
olundu.
Ədliyyə Nazirliyi Xalq Cümhuriyyətinin mövcud
olduğu qısa dövr ərzində digər hüquq-mühafizə orqanları ilə qarşılıqlı əlaqədə
fəaliyyət göstərməklə yanaşı, qanunvericilik, normativ aktların hazırlanması və
tətbiqi, hüquq mühafizə fəaliyyəti sahəsində önəmli işlər həyata keçirmişdir.
Nazirlik ölkədə qanunçuluğun təmin edilməsi üçün qısa müddət ərzində müstəqil
məhkəmə sisteminin formalaşması baxımından mühüm işlər görə bilmişdir. Nazirlər
Şurasının qərarları ilə 1918-ci il oktyabr ayının 1-də Bakı Dairə Məhkəməsinin
və onun tərkibində prokurorluğun fəaliyyəti bərpa edilmiş, Məhkəmə Palatasının
təsis edilməsinin labüdlüyü nəzərə alınaraq həmin ilin noyabr ayının 14-də Azərbaycan
Məhkəmə Palatasının Əsasnaməsi qəbul olunmuşdur.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Sovet Rusiyası
tərəfindən işğal edildikdən sonra 13 may 1920-ci il tarixdə Ədliyyə Nazrliyi
ləğv edilmiş və əvəzində Xalq Ədliyyə Komissarlığı qurulmuşdur. 1933-cü ildə
Xalq Ədliyyə Komissarlığının yenidən təşkili nəticəsində qanun layihələrinin
hazırlanması, qanunların şərhi, məhkəmə kadrlarının hazırlanması, Ali
Məhkəməyə, prokurorluq orqanlarına və vəkillərə nəzarət edilməsi kimi bir sıra
yeni səlahiyyətlər Komissarlığa həvalə olunmuşdur. 1937-ci ildə təsdiq olunmuş
Xalq Ədliyyə Komissarlığının yeni Əsasnaməsinə görə Komissarlığın fəaliyyəti
bir xeyli məhdudlaşdırıldığından səlahiyyətlərinin əsas predmetini məhkəmə və
notariat orqanlarının işinin təşkili və onlara nəzarət təşkil etmişdir. 7
dekabr 1959-cu il tarixdə isə Ədliyyə Komissarlığı ləğv edilərək səlahiyyətləri
digər dövlət orqanları arasında bölüşdürülmüşdür.
Sovet hakimiyyəti illərində Azərbaycanda ədliyyə
sisteminin yenidən inkişafı ümummilli lider Heydər Əliyevin Azərbaycana
rəhbərlik etdiyi dövrə təsadüf edir. Yalnız
ümummilli lider Heydər Əliyevin 1969–cu ildə respublikamıza rəhbərliyə
gəlişindən sonra ədliyyə sisteminə zəruri diqqət göstərilmiş, Ədliyyə Nazirliyi
yenidən bərpa edilmiş, onun vahid strukturu formalaşdırılmışdır
Bununla
da Azərbaycanın ədliyyə tarixində yeni 2 mərhələnin təməli qoyulmuşdur. Ulu
öndərimiz ədliyyənin inkişafı və mühüm dövlət orqanı kimi formalaşması üçün
bütün zəruri tədbirləri həyata keçirmişdir. Azərbaycanın dövlət müstəqilliyini
bərpa etməsi ilə başlanan ədliyyənin inkişafının əsaslı dönüş mərhələsi də ulu
öndərin adı ilə bağlı olmuş, Ədliyyə Nazirliyinin funksiya və səlahiyyətləri
genişləndirilmiş, nazirlik milli dövlətçiliyimizin əsas sütunlarından birinə
çevrilmişdir.
27 oktyabr 1970-ci ildə Azərbaycan SSR Ali
Sovetinin qərarı ilə Ədliyyə Nazirliyinin yenidən yaradılması Azərbaycan
ədliyyəsinin tarixində mühüm rol oynamış və bu sahədə formalaşan təcrübə
bugünkü ədliyyə sisteminin qurulmasına öz töhfəsini vermişdir. O dövrdən
başlayaraq ədliyyə sistemi dövlət mexanizminin mühüm elementi kimi öz rolunu
artırmış, hüquq-mühafizə fəaliyyəti, struktur formalaşması, digər orqanlarla
qarşılıqlı əlaqənin səmərəli və operativ təmin edilməsi istiqamətində işlərin
normativ və praktiki təşkili üzrə mühüm təcrübə formalaşmışdır. Həmin bu
təcrübə Azərbaycanda müstəqilliyin ilk illərində ədliyyə sisteminin gələcək
inkişafını qura bilmək üçün mühüm baza rolunu oynamışdır.
Ümummilli liderin yenidən hakimiyyətə gəlməsi ilə
cəmiyyətin və dövlətin həyatında sürətli dəyişikliklər, quruculuq işləri
başladı. Müstəqil dövlət quruculuğu istiqamətində görülən işlər, aparılan
islahatlar bir neçə il ərzində sabit və dinamik inkişaf xəttini tuta bilən
dövlət aparatının formalaşmasına, bu inkişafa imkan verən qanuvericlik
bazasının, hüquq sisteminin yaradılmasına səbəb oldu. Bu cür dinamik dəyişikliklər
nəticəsində Ədliyyə Nazirliyi zəngin və şərəfli inkişaf yolu keçərək
cəmiyyətimizin həyatında qanunçuluğun, hüququn aliliyinin, ictimai-siyasi
sabitliyin, insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsində əsas
rol oynayan orqanlardan birinə çevrildi.
Müstəqillik
illərində həyata keçirilən islahatlar çərçivəsində ədliyyə işinin müasir
tələblər səviyyəsinə yüksəldilməsi üçün əsaslı tədbirlər görüldü, Ədliyyə
Nazirliyinin üzərinə yeni mühüm vəzifələr qoyuldu. Bu köklü islahatlar
sayəsində Azərbaycan ədliyyəsi beynəlxalq norma və prinsiplərə uyğun olan
inkişaf yoluna qədəm qoydu, onun çoxşaxəli fəaliyyətinin tənzimlənməsi
məqsədilə onlarca normativ sənədlər qəbul edildi. Ulu öndərimiz Heydər Əliyev
müdrikcəsinə demişdi ki, yeni siyasi şəraitdə hüquqi və demokratik dövlətin
qurulması güclü ədliyyə sisteminin formalaşdırılması ilə sıx şəkildə bağlıdır.
Çünki yalnız möhkəm və güclü ədliyyə sistemi olan dövlətlərdə vətəndaşların
hüquq və azadlıqları, qanun qarşısında bərabərliyi, ən əsası isə Qanunun
aliliyi yüksək səviyyədə təmin olunur.
Həyata
keçirilən məhkəmə–hüquq islahatlarının başlıca məqsədi Azərbaycanda qanunun
aliliyinin təmin edilməsi, ədalət mühakiməsinin həyata keçirilməsi zamanı insan
hüquq və azadlıqlarının müdafiəsinin yüksək səviyyədə təşkili, cinayət və mülki
mühakimədə demokratik 3 prinsiplərin qorunması, peşəkar hakim korpusunun
formalaşdırılması, məhkəmələrin fəaliyyətində şəffaflığın təmin edilməsi və
digər məsələlərin konseptual həlli olmuşdur. Ümummilli liderin 1998–ci il dekabrın
1–də imzaladığı fərmanla qüvvəyə minmiş ― Məhkəmələr və hakimlər haqqında qanunlar bu sahədə qanunvericiliyin müasirləşdirilməsi
və beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılması baxımından mühüm addım olmuşdur.
Məhkəmə fəaliyyətinin hüquqi əsaslarını və ədalət mühakiməsinin daha səmərəli
təşkili qaydalarını özündə əks etdirən qanunda hakim vəzifəsinə seçkilərlə
bağlı bir sıra zəruri tələblər də əksini tapmışdır. Hakim vəzifəsinə seçkilərin
test üsulu ilə, tamamilə açıq, şəffaf, obyektiv və ədalətli prosedur əsasında
keçirilməsi prinsiplərini müəyyənləşdirən qanunda məhkəmə hakimiyyətinin dövlət
idarəçilik sistemində nüfuzlu, mötəbər və müstəqil orqan kimi formalaşması məsələsinə də xüsusi diqqət
ayrılmışdır.
Ümummilli liderin islahatların sürətlə aparıldığı
bir dövrdə ədliyyə sisteminin dövlət mexanizmininin işləkliyinin təmin
olunmasında oynadığı rola verdiyi əhəmiyyətə görədir ki, 11 noyabr 2000-ci il
tarixli Sərəncamla 22 noyabr-Ədliyyə Nazirliyinin ilk Əsasnaməsinin
təsdiqləndiyi gün, Respublikamızda ədliyyə işçilərinin peşə bayramı kimi qeyd
olunmağa başlanmışdır.
16 avqust 2001-ci ildə Azərbaycanın Ədliyyə tarixi
ilə bağlı muzeyin yaradılması da dövlət başçısı tərəfindən ədliyyəyə verilən
dəyərin göstərici idi. Ümummilli liderin təşəbbüsü əsasında muzeyin açılışı
Xalq Cümhuriyyəti zamanından bu günə qədər gəlib çıxan ədliyyəmizin tarixi
ənənəsinə varisliyin dövlət tərəfindən qəbul edilməsi adına atılmış önəmli və
dəyərli addım olmuşdur.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin yaratdığı siyasi
xətti uğurla davam etdirən ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə
Azərbaycan ədliyyəsinin inkişafı yolunda yeni nailiyyətlər əldə edilmiş, həyata
keçirilən ardıcıl və məqsədyönlü islahatlar nəticəsində nazirliyin cəmiyyətin
idarə olunmasında yeri və rolu daha da artmış, nüfuzu və mövqeyi
möhkəmlənmişdir. 2006-cı ildə Prezident İlham Əliyev tərəfindən Ədliyyə
Nazirliyi haqqında Əsasnamə təsdiq edilməklə Ədliyyə Nazirliyinə hüquq-mühafizə
orqanı statusunun verilməsi bu gün böyük səlahiyyətlərə malik olan Ədliyyə
Nazirliyinin fəaliyyət istiqamətlərinin, onun qarşısında duran mühüm
vəzifələrin miqyasının ciddi şəkildə genişlənməsinin hüquqi göstəricisidir.
26 may və 17 avqust 2006-cı il tarixlərində dövlət
başçısı tərəfindən müvafiq Fərmanlar imzalanmaqla "Ədliyyə orqanlarında
qulluq keçmə haqqında" və "Ədliyyə orqanlarının inkişafı
haqqında" Qanunlar qəbul olunmuşdur. Həyata keçirilmiş islahatlar
nəticəsində Ədliyyə orqanlarına qəbul prosesi durmadan inkişaf etdirilmiş və
2006-cı ildən sonra isə ədliyyə orqanlarında xidmətə qəbul prosesi müsabiqə yolu ilə aparılmağa başlanmışdır.
Sənədlərin qəbul edilməsi prosesinin optimallaşdırılması və imtahan prosesinin
internet üzərindən canlı yayımlanması ədliyyə orqanlarında qulluğa qəbulun
təkmilləşdirilməsinin təzahürüdür.
Dövlət başçısı cənab İlham
Əliyev tərəfindən ədliyyə və məhkəmə sisteminin müasirləşdirilməsi üzrə mühüm
qərarlar qəbul olunmuş, ədliyyə fəaliyyətinin mükəmməl normativ–hüquqi bazası
yaradılmış, ədliyyə işi beynəlxalq norma və prinsiplərə uyğunlaşdırılmış, onun
üzərinə yeni mühüm vəzifələr qoyulmuş, gələcək inkişafına dair əhatəli
proqramlar qəbul edilmişdir.
Ədliyyə
fəaliyyətinin normativ–hüquqi əsasları təkmilləşdirilmiş, 2008–ci ildə nazirliyin
yeni Əsasnaməsi təsdiqlənmiş, ona hüquq–mühafizə orqanı statusu verilmişdir ki,
bununla da ədliyyə sisteminin cəmiyyətdəki mühüm rolu təsbit edilmişdir.
Prezident İlham Əliyevin 2009-cu il 6 fevral
tarixli Sərəncamına əsasən isə Azərbaycanda ədliyyənin inkişafına dair Dövlət
Proqramı təsdiq olunmuş və icra edilməyə başlanmışdır. "Azərbaycan
ədliyyəsinin inkişafına dair 2009-2013-cü illər üçün Dövlət Proqramı"
ölkəmizdə ədliyyə sisteminin daha da təkmilləşməsində, işinin müasir tələblərə
uyğun qurulmasında, ədalət mühakiməsinin həyata keçirilməsində iştirak edən
orqanların fəaliyyətindəki səmərəliliyin artırılmasında önəmli rol oynamışdır.
Eyni zamanda, Azərbaycan Respublikasında aparılan uğurlu siyasət nəticəsində
Ədliyyə Nazirliyinin beynəlxalq əlaqələri dərinləşmiş, dövlətimiz nüfuzlu
beynəlxalq qurumlarda böyük uğurlara nail olmuşdur.
Onu da xüsusi vurğulamaq lazımdır ki, Ədliyyə
Nazirliyi hüquq-mühafizə orqanı olmaqla yanaşı, əhalinin mütəmadi təmasda olduğu
notariat orqanlarında xidmətin təşkili təkmilləşdirilmiş, notariat
kontorlarının işi vətəndaş məmnunluğu prinsipinə uyğun qurulmaqla təşkil
olunmuşdur. Təsadüfi deyil ki, rəsmiləşdirilən notariat hərəkətlərinin 90
faizdən çoxu ölkədə geniş tətbiq olunan xüsusi notariat institutunun payına
düşür. Ölkəmizdə notarius korpusunun şəffaf prosedurlar əsasında
formalaşdırılması, xüsusi notariatın və elektron notariatın geniş tətbiqi
notariat işinin səmərəli təşkilinə böyük töhfələr verir. Notariat orqanlarının işinin
təşkilində əldə olunan nailiyyətlər Azərbaycandan kənarda da ciddi maraq
doğurmuş, islahatlar və dəyişikliklər beynəlxalq qurumlar tərəfindən diqqət
mərkəzində olmuşdur. Təsadüfi deyil ki, hətta xarici dövlətlərin notariusları
tərəfindən bu cür müsbət təcrübəyə xüsusi diqqət göstərilir və nail olunan
yeniliklər onlar tərəfindən maraqla öyrənilir.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2011-ci il 27 dekabr tarixli Sərəncamı ilə təsdiq
edilmiş "Azərbaycan Respublikasında insan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsinin
səmərəliliyini artırmaq sahəsində Milli Fəaliyyət Proqramı”ı çərçivəsində
təşkil edilən həmin tədbirlər cəmiyyətimizin gənc təbəqələri arasında
Konstitusiya haqqında biliklərin inkişaf etdirilməsinə yönəlmişdir.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2012-ci il 13 iyul tarixli 685 nömrəli Fərmanına əsasən Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Vətəndaşlara Xidmət və Sosial
İnnovasiyalar üzrə Dövlət Agentliyinin "ASAN xidmət” mərkəzləri yaradılmışdır.
"ASAN xidmət” mərkəzlərinin əsas məqsədi dövlət orqanlarının hüquqi
xidmətlərinin göstərilməsində vətəndaş məmnunluğunun, şəffaflığın təmin
edilməsi, korrupsiya hallarının istisna edilməsi, müasir texnologiyaların
tətbiq edilməsi, dövlət qulluqçusu-vətəndaş münasibətlərində yeni düşüncə
tərzinin – "dövlət qulluqçusunun vəzifəsi vətəndaşın hüququnu təmin etməkdir”
yanaşmasının formalaşdırılmasıdır. Həmin mərkəzlərdə Ədliyyə Nazirliyinin
qeydiyyat və notariat şöbələri də fəaliyyət göstərir.
Ölkəmizdə
məhkəmə hakimiyyətinin demokratik dövlət hakimiyyətinin müstəqil qolu kimi
bərqərar olması və inkişafı sahəsində islahatlar aparılmış, məhkəmə
hakimiyyətinin gerçəkliyə həqiqi təsir göstərmək imkanının təmini, insanların
hüquq və azadlıqlarının məhkəmə müdafiəsinin realılığa çevrilməsi uğurla həyata
keçirilmişdir.
Hazırda
ölkəmizdə yaradılmış müasir məhkəmə sistemi müvəffəqiyyətlə fəaliyyət göstərir,
vətəndaşlar üçün məhkəməyə çatımlılığın təmini məqsədilə bölgələrdə apellyasiya
və ağır cinayət məhkəmələri yaradılmış, inzibati məhkəmələr fəaliyyətə
başlamışdır. Hakim korpusu dünya standartlarına cavab verən şəffaf
metodlar əsasında formalaşdırılmış, məhkəmələrin normal fəaliyyəti üçün
maddi-texniki baza yaradılmışdır.
Bu
sahədə qazanılmış uğurları məhz ulu öndərin məhkəmə hüquq sistemində
islahatlara verdiyi önəmlə, dahi rəhbərin siyasi kursunun davamçısı Prezident
İlham Əliyev tərəfindən uğurla gerçəkləşdirilməsi ilə bağlıdır.
Ağarza
SƏMƏDOV,
Qazax
Rayon Məhkəməsinin hakimi
Geri qayıt
|